Dag 86: zondag 19 juni 2011: van Gran Tarajal Fuerteventura naar Las Palmas Gran Canaria: 28°07N – 15°25W.
Om 3u30 kraaide de haan en om 4 uur vaarden we beiden de haven uit met praktisch geen wind. Het was volle maan en je zag duidelijk de horizonlijn. De zichtbaarheid werd met momenten nog beter nl. in de verte boven Morokko brak een onweer uit en verplaatste zich over zee naar Fuerteventura met de nodige bliksemschichten die de hemel oplichtte. Wij waren een 2 tal mijl voor de Maeva en hadden daardoor minder last van de bliksem dan Jean-Michel en Annie. Het begon hevig te regenen en of dit alles nog niet voldoende was hadden we stroom tegen en geen wind dus dan is het motoren en maken dat je de bliksem voorblijft. Na een uur trok het onweer gelukkig weg en rond 7u30 hoopten we op een mooie zonsopgang maar noppes het was deels bewolkt, erg vochtig en kil. Stilaan nam de wind toe, doch niet standvastig en konden we wat zeilen, maar rond 9 uur verlieten we het zuidelijkste punt van Fuerteventura en belanden in de acceleratiezones waar de wind standvastig N tot NO 20 tot 25kn werd en de zee zich opbouwde en de antidote bespeelde. De A.P.werd een dagje rust voorgeschreven en we wisselden mekaar af aan het stuurwiel, omdat de golven de boot te veel naar stuur- en bakboord zwierde en als je zelf stuurt kun je dat wat opvangen en blijf je beter op koers. De Maeva volgde dezelfde route en een 15 mijl voor Las Palmas zeilden ze ons voorbij. Ter hoogte van de traffic lane buiten de acceleratie werd de zee rustiger en nam de wind af tot een 15 à 20 kn en werd het zeilen rustiger en minder zwaar. De snelheid bleef tussen de 6 à 7 knopen tot een 10 mijl voor de haven. De haven van Las Palmas is een drukke koopvaardij-, vissers-, en gemeentelijke jachthaven voor de pleziervaart. De ‘pilotes’ zorgen er voor dat de grote boten veilig kunnen binnen en buiten varen en zij hebben altijd voorrang, dus is het uitkijken bij het binnenvaren van deze haven. Om 17u30 na 80 mijl meerden we af aan het bezoekersponton waar we de nacht moesten doorbrengen want op zondag is het havenkantoor gesloten.
Een apero bij Jean-Michel en Annie was een ‘must’ om de gezamenlijke overtocht te bezegelen ondanks de vermoeidheid
Geen opmerkingen:
Een reactie posten